Muslim American Society DC

View Original

Inspirations from the Hijrah - كنوز من الهجرة

Written By Tamer Ammar, and translated by Osama Helmy

مازلنا مع الهجرة نحاول كشف بعض من كنوزها التربوية والعملية مستلهمين منها بعض من فقه الدعوة ، ان من الركائز الاساسية لفقه الدعوة هو ادراك مراحل الدعوة بل والايمان بمنهجية التدرج والمرحلية فمن الفرد المسلم الي الاسرة ثم المجتمع

و يعد بناء مجتمع مسلم احد الاهداف الرئيسية الدافعة لهجرة النبي صلى الله عليه وسلم ومع الهجرة المحمدية الشريفة انتقلت الدعوة لافاق اوسع و لمرحلة الجديدة

لو تاملنا في مجتمع المدينة المجتمع المسلم الاول لوجدناه غني بالتنوع التنوع في اللون الجنس والعرق بل والدين أيضًا

ان خلق هذه الكون مرتكزا علي التنوع والاختلاف وهذا التنوع انما هو سر من اسرار بقاء الحياة بل سر من اسرار روعتها وجمالها فالشمس والقمر والليل والنهار والربيع و الخريف ففي الاختلاف قوة وفي التنوع جمال كما كان التنوع في الكون كان التنوع في البشر

وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ” (الروم/22).

و قال صلى الله عليه وسلم: “إنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ آدَمَ مِنْ قَبْضَةٍ قَبَضَهَا مِنْ جَمِيعِ الْأَرْضِ، فَجَاءَ بَنُو آدَمَ عَلَى قَدْرِ الْأَرْضِ، فَجَاءَ مِنْهُمُ الْأَحْمَرُ وَالْأَبْيَضُ وَالْأَسْوَدُ، وَبَيْنَ ذَلِكَ، وَالسَّهْلُ وَالْحَزْنُ وَالْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ، وَبَيْنَ ذَلِكَ” (رواه الترمذي).

وهذا التنوع و الاختلاف الذي امتاز به المجتمع الاول في المدينة جعله المربي الاول والمعلم الفريد محمد صلي الله عليه وسلم ، جعل منه قوة وتميزا وليس ادل علي ذلك من قوله صلي الله عليه وسلم سلمان منا ال البيت من ثم استفادت الجماعة المسلمة الاولي من خبرات سلمان رضي الله عنه ومن خلفيته الثقافية المختلفة باضافة تكنيك عسكريا لم يعرفه العرب من قبل .

و كان المعيار الرئيس في مجتمع المدينة الاولي في الافضلية والتقدم هو معيار التقوي 

وقال صلي الله عليه وسلم "يا أيُّها الناسُ إنَّ ربَّكمْ واحِدٌ ألا لا فضلَ لِعربِيٍّ على عجَمِيٍّ ولا لِعجَمِيٍّ على عربيٍّ ولا لأحمرَ على أسْودَ ولا لأسودَ على أحمرَ إلَّا بالتَّقوَى إنَّ أكرَمكمْ عند اللهِ أتْقاكُمْ" ثم يليه معيار الكفاءة

و المجتمع المسلم في الغرب مجتمع تميز بهذا التنوع وهذه الفسيفساء الفكرية والثقافية و العرقية والمذهبية والتي هي مصدر قوة للمسلمين في الغرب ان احسن الاستفادة من هذا التنوع ووضعه في سياق التعاون والتكامل لا في سياق التنافر والتناحر

والخطوة الاولي في طريق تحقيق هذا التعاون والتكامل هي التعارف مصداقا لقول الله عزوجل

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ" (الحجرات 13) . ويؤكد النص القراني أن التنوع العرقي واللغوي والاختلاف الثقافي ليس فاصلاً وحاجزا بين الأمم والشعوب، أو سبباً في الشعور بالتفوق العرقي أو القومي، أو تكريس العداوة والكراهية بينها، بل يدعو القران إلى توظيف هذا الاختلاف في التعارف والتعاون والانفتاح بين البشر والثقافات والحضارات .

فالتعارف خطوة مهمة تستهدف التفاعل الإيجابي مع الآخر، وإثراء التجربة الإنسانية من خلال التلاقي والتواصل والاقتباس وتقوية العلاقات لتحقيق التكامل الإنساني .

We remain with the hijrah, attempting to uncover some of its treasures as it relates to Tarbiya and activism, inspired by Fiqh ul-Dawah. Of the main pillars of Fiqh ul-Dawah is understanding the phases of the Dawah and belief in the concept of gradualism and phases that go from the individual to the family then society.

Building a Muslim community was one of the goals of the hijrah of the Prophet pbuh. With the noble, Prophetic migration, the Dawah moved to a new phase with broader horizons.

If we ponder about the community of Medina, the first Muslim community, we will find it rich in diversity, diversity of color, ethnicity, gender, and even religion.

The creation of this world is anchored on diversity and differences. This diversity is a secret of its survival and a secret of its brilliance and beauty. There is the sun, moon, night, day, spring, fall. In differences, there is strength. And in diversity, there is beauty. As there is diversity in the planet, there is diversity in people.

“And one of His signs is the creation of the heavens and the earth, and the diversity of your languages and colours. Surely in this are signs for those of ˹sound˺ knowledge.” Ar-Rum: 22

The Prophet pbuh said, “Allah created Adam from a handful which he took from the whole of the earth ; so the children of Adam are in accordance with the earth : some red, some white, some black, some a mixture, also smooth and rough, bad and good.” Narrated in At-Tirmidhi and Abu Dawud

This diversity that was unique to the first community in Medina was utilized by the first teacher, Muhammad pbuh. He made it a strength and point of excellence, as is evidenced by when he pbuh said, “Salman is from us, the household of the Prophet pbuh.” Thus, the first Muslim community benefited from the expertise of Salman, may Allah be please with him, his differing intellectual background and his military strategy which Arabs did not know.

The main metric that was used in the first Medinan community for promoting people was Taqwa.

The Prophet pbuh said in his farewell speech: “O People! Certainly your Rabb is one, your father is one. An Arab has no virtue over a Non Arab, nor does a Non Arab have virtue over an Arab, a red skinned person is not more virtuous than a dark skinned person nor is a dark skinned person more virtuous than a red skinned person except through Taqwa.” The second metric is merit.

The Muslim community in the west is a community that is unique in its diversity, this intellectual, ideological, and ethnic mosaic. It is a source of strength for Muslims in the West if it was utilized properly and was used for cooperation and complementing one another, not for the sake of repulsion and quarrel. The first step to this cooperation and complementing one another is to get to know one another truly, as Allah says:

“O humanity! Indeed, We created you from a male and a female, and made you into peoples and tribes so that you may ˹get to˺ know one another. Surely the most noble of you in the sight of Allah is the most righteous among you. Allah is truly All-Knowing, All-Aware.” Al-Hujurat: 13

The Quranic passage affirms that a diversity in ethnicities and languages and intellectual differences are not a barrier between nations and tribes. It is not a reason for a feeling of superiority because of ethnicity or nationality, or justification for enmity between them. Rather, the Quran calls for using these differences in knowing one another and openness between people, ideologies, and civilizations.

Getting to know one another is an important step to achieve positive interactions and enriching the human experience by connecting, learning, and strengthening relationships to achieve human integration.